Bilister i Ørestaden vil ikke forskelsbehandles: ’Hvorfor skal vi betale over 12.700 kr. om året for en P-licens ?'

Lidt over 1060 liter benzin. Det er, hvad man kan få for 12.756 kr. Men bor man i Ørestaden, som er en del af Københavns Kommune, må pengene i stedet gå til en parkeringslicens, selvom resten af kommunen slipper med 1015 kr. årligt. Fuldstændig grotesk, mener talspersonen for Ørestad Parkeringsforening, Kirsten Lindberg Andersen (foto), som har startet en kamp mod den høje pris på parkeringslicens for byens beboere.

Af Eli Firat Celik
Udgivet 27/04/21 14:44 og senest opdateret 27/04/21 16:12

       

Arkitektonisk nytænkning. Teknologisk paradis og masser af indkøbsmuligheder.
Ørestaden på Amager blev engang betegnet som fremtidens by. Der var ikke noget, som kunne stå i vejen for den.

Men den by, som skulle lede Danmark ind i 00’ernes forunderlige verden af muligheder, bliver mange år senere identificeret med udtryk som ’kønsløse bygninger’, ’forladt virksomhedsby’ og ’betonby med et tvist’.

For 30-årige Signe Nielsen har det -næsten- været det hele værd.


- Jeg blev færdiguddannet i 2018. Et par måneder efter, at jeg kom i beskæftigelse, besluttede jeg mig for at skifte forstadskommunen ud med et lidt mere ’fancy’ område', siger Signe Nielsen.


For Signe Nielsen var en ny bolig i Ørestaden dog ikke nok. Den skulle suppleres med en bil – og det var netop med indkøbet af bilen, at Signe Nielsen for første gang bed mærke i den -som hun selv beskriver- uretfærdighed, som hun og mange andre i byområdet er underlagt.

Signe Nielsens brøde er nemlig, at parkeringspladserne i boligområdet administreres af det privatejede selskab By & Havn I/S. Københavns Kommune (A) ejer 95% af selskabet og staten de resterende 5%.
I resten af København er det kommunen og dermed det offentlige, som står for administrationen af parkeringslicenserne. Her koster en licens derfor 1015 kroner årligt. Tilladelsen er nødvendig for f.eks. at kunne parkere ved sit hjem, uden at betale en afgift.

 

Prisstigning trådt i kraft

Den store forskel på parkeringslicensen i Ørestad og resten af København, er noget, som i en årrække har været et samtaleemne blandt Ørestadens beboere. Siden den 1. april 2021 har der endda været mere at tale om, da By & Havn I/S offentliggjorde en årlig prisstigning på 756 kr.

 

'Fuldstændig grotesk'
 
Da Kirsten Lindberg Andersen for ni år siden flyttede til Ørestad, var der ikke umiddelbart noget i forbindelse med flytningen, som hun ikke var vant til. Hun studsede derfor ikke nærmere ved prisen på parkeringslicensen.
 
Adspurgt om Kirsten Lindberg Andersen ikke blot kunne forbigå Ørestad, hvis licensprisen var for høj, udtaler hun følgende; ’det er min fejl, det skulle jeg have undersøgt, da jeg flyttede ind’.
 
Da det efterfølgende gik op for Kirsten Lindberg Andersen, at afgiften for at parkere sin bil ved boligen var markant højere end for beboerne i resten af kommunen, fik det hende til at stifte 'Ørestads Parkeringsforening'. Foreningen har til formål at nedbringe licensbeløbet og gøre beboernes budskab mere tydelig i medierne.

- På nuværende tidspunkt har vi hele 750 medlemmer, siger Kirsten Lindberg Andersen.
 
Den store tilslutning har gjort, at foreningens medlemmer har startet en retssag mod Københavns kommune. De mener nemlig ikke, at en kommune kan eje 95% af en virksomhed og kalde den privat.
Der er nemlig én væsentlig forskel mellem det offentlige og private – og det er prisfastsætningen.
Når parkeringslicenserne administreres af By & Havn I/S, kan de prissætte licenserne på en anden måde end det offentlige, og det er årsagen til den store forskel.


- Det er fuldstændig grotesk, at parkeringsprisen herude er så høj. Der bliver bl.a. nævnt, at det er fordi, at vi skal afdrage på metrogælden. Hvad med beboerne i Vanløse, der er der også en metro. Hvorfor skal de ikke betale en højere afgift ?' udtaler Kirsten Lindberg Andersen.

Karen Lindberg Andersen mener ikke, at By & Havn I/S er en privatejet virksomhed og argumenterer for det således;


- Det er politikerne i rød blok som bestemmer, hvad det skal koste for at parkere herude. By & Havn adlyder bare ordrerne fra dem.

Netop ejerforholdet gør, at ’Ørestad Parkeringsforening’ startede en retssag mod Københavns Kommune, Indenrigsministeriet samt By & Havn. Afgøres det ved domstolen, at By & Havn netop er offentligt, er der også udsigt til, at prisen på en parkeringslicens i Ørestaden falder.

Der forventes en dom i sagen den 26. maj 2021.

 
For Kirsten Lindberg Andersen, er der tale om en principsag.

Til spørgsmålet om, hvad foreningen vil gøre, hvis de taber sagen, har Kirsten Lindberg Andersen ikke et tydeligt svar.

- Det kommer an på, hvad de fire andre damer i foreningen mener, udtaler Kirsten Lindberg Andersen.

Redaktionen venter på svar fra Københavns Borgerrepræsentation. Artiklen kan blive opdateret.

 

Så ødelagt er systemet: sosu'er tjener lige så meget eller mere end sygeplejersker på samme arbejdsplads

Lokale museer trodser statistikker om faldende besøgstal

Anonymt guerillamedie spreder usandheder om corona på Facebook

Biolog: Naturnationalparker kan ikke lade sig gøre i Danmark

Sydkoreanske studerende barberer sig skaldede i protest mod udledning af forurenet vand

Genåbning: Trods stort salg føler barejer sig stresset over krav til bordbestilling

Denne historie er forventelig tilgængelig på medietorvet.dk frem til den 27/04/23.

Historien består af 4.797 tegn. Historien blev sidst gemt den 27/04/21 16:12.

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til historien, skal du kontakte: Eli Firat Celik

Bladet   //  DØGNDRIFT   //  Overblikket   //  Søgning  //  Administration

Alle rettigheder til indholdet tilhører den eller de studerende, der har produceret indholdet. Ved citat skal den eller de studerende, og ikke medietorvet.dk, krediteres. Ved fejl eller mangler i indhold, skal du rette henvendelse til den eller de studerende, der har produceret indholdet. Alternativt kan du kontakte journalistisk lektor Filip Wallberg eller Center for Journalistik.

medietorvet.dk er indhold produceret af de journaliststuderende ved Center for Journalistik på Syddansk Universitet. Du kan læse mere om uddannelserne på www.sdu.dk/journalistik. Syddansk Universitet stiller platformen medietorvet.dk til rådighed for de journaliststuderende, men Syddansk Universitet påtager sig ikke ansvaret for indholdet på medietorvet.dk. Ansvaret for indholdet ligger alene hos den eller de studerende som har produceret og offentliggjort indholdet.

Indhold slettes skjules to år efter oprindelig udgivelse og slettes fem år efter oprindelig udgivelse. Kategorier slettes et år efter oprindelig udgivelse.

medietorvet.dk sætter ingen cookies og gemmer ikke din ip-adresse, hvis du er almindelige besøgende. Hvis du er studerende og bidragsyder til medietorvet.dk, så sætter medietorvet.dk tre cookies (admin + author_id + twofactorid) når du logger ind, så systemet kan genkende dig som bruger. Dertil har medietorvet.dk registreret navn og e-mail adresse på alle bidragsydere. Af sikkerhedsmæssige årsager gemmer medietorvet.dk bidragsyderens ip-adresse, når bidragsyderen gemmer eller opretter en artikel. Det er muligt for bidragsyderne at anvende værktøjer fra tredjepart. Alle disse værktøjer skal dog aktiveres af den besøgende, før de hentes i browseren. Hvis du er tvivl om databeskyttelsen er du velkommen til at kontakte journalistisk lektor Filip Wallberg.