Medierne skyld i danskernes frygt for terror

Ny undersøgelse viser, at tabloide medier i høj grad anvender identifikation i deres skildring af terrorangrebet i Sri Lanka. Ifølge undersøgelsen skaber det en øget frygt for terror hos læserne.

Af Anaita Ali, Catja Klarskov, Nicoline Tauning
Udgivet 31/05/19 17:59

       

Frygten for at terror en dag skal ramme fylder i de fleste menneskers tanker. En ny undersøgelse, lavet af studerende på Syddansk Universitet, påviser nu, at der en sammenhæng mellem journalisters formuleringer og læsernes efterfølgende terrorfrygt. Det er særligt ved brugen af et af de 5 nyhedskriterier, identifikation, at denne frygt fodres.

Undersøgelsen udførte b.la. et eksperiment, hvor to grupperingers terrorfrygt blev undersøgt. Heri fandt man, at de læsere, der læste en artikel, hvori de blev overstimuleret med identifikation i højere grad frygter terror end den gruppe, der fik en nøgtern fortælling om terrorangrebet.

Særligt tabloidaviser, som B.T og Ekstra Bladet, gør brug af denne frygtskabende retorik. Det lader til, at den dramatiske og personlige fortælling, som identifikation skaber, er et salgstrick fra mediernes side, hvilket er bekymrende udtaler Nicoline Tauning, som b.la. står bag undersøgelsen:

-      Det er bekymrende, hvis læserne af tabloidaviser generelt oplever et højere niveau af terrorfrygt end andre. Så er der pludselig tale om to forskellige virkelighedsopfattelser.

I undersøgelsen blev der spurgt om, de tænker over feriedestinationer, hvis der har været en terrorhændelse i landet. Det kan have konsekvenser, hvis læserne begynder at frygte deres sikkerhed i udlandet efter at have læst tabloidavisernes beretninger.

Det er især de levende beskrivelser af massakren, som får terrorfrygten til at stige.

-      Vi har især fundet, at det er ord som blodbad og døde danskere, som er de helt store syndere. Tabloidmedierne er også gode til at nævne børn, hvilket helt klart er en identifikationsmarkør, som har en effekt hos læserne, forklarer Nicoline.

Undersøgelsen argumenter for, at læserne begynder at identificere sig med ofrene eller de pårørende til terrorhændelsen, og det skaber en forstørret frygt også hjemme i stuerne langt væk fra orkanens øje.

De danske aviser og blade har over de senere år oplevet et fald i læsertal, men særligt ramt er de tabloide medier Ekstra Bladet og Berlingske Tidende. Alligevel har de stadig mange læsere, der vælger netop disse medier til pga. de saftige beretninger i et kort format.

-      En teori, som vi har arbejdet ud fra i undersøgelsen er, at der kan være en kobling mellem fald i læsertal og øget anvendelse af identifikation hos de tabloide medier. De saftige detaljer lokker simpelthen kunder i butikken, udtaler Nicoline.

Inden du farer op og siger farvel til alle tabloide medier, er det vigtigt at holde sig undersøgelsens konklusion for øje. Det har ikke været muligt for de studerende at udlede en konklusion, der kan generaliseres til andre end eksperimentets deltagere. Men tænk over det, næste gang du får dit nyhedsfix fra Ekstra Bladet eller B.T.

Fotoreportage: Ørbæk efter voldsomt skybrud

5.707 unge fynboere kan ikke stemme til folketingvalg

Hongyun Piao vil bidrage til demokratiet

Fynsk folketingskandidat er uenig med Alternativets lovforslag

Alternativet: Stemmeret til udenlandske statsborgere bosiddende i Danmark i mere end 4 år

Denne historie er forventelig tilgængelig på medietorvet.dk frem til den 30/05/21.

Historien består af 3.007 tegn. Historien blev sidst gemt den 31/05/19 17:59.

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til historien, skal du kontakte: Anaita Ali, Catja Klarskov, Nicoline Tauning

Bladet   //  DØGNDRIFT   //  Overblikket   //  Søgning  //  Administration

Alle rettigheder til indholdet tilhører den eller de studerende, der har produceret indholdet. Ved citat skal den eller de studerende, og ikke medietorvet.dk, krediteres. Ved fejl eller mangler i indhold, skal du rette henvendelse til den eller de studerende, der har produceret indholdet. Alternativt kan du kontakte journalistisk lektor Filip Wallberg eller Center for Journalistik.

medietorvet.dk er indhold produceret af de journaliststuderende ved Center for Journalistik på Syddansk Universitet. Du kan læse mere om uddannelserne på www.sdu.dk/journalistik. Syddansk Universitet stiller platformen medietorvet.dk til rådighed for de journaliststuderende, men Syddansk Universitet påtager sig ikke ansvaret for indholdet på medietorvet.dk. Ansvaret for indholdet ligger alene hos den eller de studerende som har produceret og offentliggjort indholdet.

Indhold slettes skjules to år efter oprindelig udgivelse og slettes fem år efter oprindelig udgivelse. Kategorier slettes et år efter oprindelig udgivelse.

medietorvet.dk sætter ingen cookies og gemmer ikke din ip-adresse, hvis du er almindelige besøgende. Hvis du er studerende og bidragsyder til medietorvet.dk, så sætter medietorvet.dk tre cookies (admin + author_id + twofactorid) når du logger ind, så systemet kan genkende dig som bruger. Dertil har medietorvet.dk registreret navn og e-mail adresse på alle bidragsydere. Af sikkerhedsmæssige årsager gemmer medietorvet.dk bidragsyderens ip-adresse, når bidragsyderen gemmer eller opretter en artikel. Det er muligt for bidragsyderne at anvende værktøjer fra tredjepart. Alle disse værktøjer skal dog aktiveres af den besøgende, før de hentes i browseren. Hvis du er tvivl om databeskyttelsen er du velkommen til at kontakte journalistisk lektor Filip Wallberg.